Van ouders

Wanneer je kind NAH heeft, krijg je als ouder te maken met veel informatie van instellingen die kinderen en hun ouders begeleiden. Een boek vol met tips en tools is er niet. Er is nog zoveel onbekend en voor iedereen is het uitvogelen wat wèl en niet helpt,  elk NAH is immers anders.  In onze tips en tools rubriek willen wij alle tips en tools van ouders bundelen. Wie weet staat er de tip bij die voor jullie kind het beste toepasbaar is.  


Dat maakt ons anders dan alle andere websites die er zijn op dit gebied:  van ouders voor ouders en door ouders!


Heb je als ouder ook tips/tools dan willen wij ze graag toevoegen. Je kunt deze mailen naar: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.  


Tips/tools

  1. Maak een pictobord met een week of dag planning. Een pictobord is een weekplanning met plaatjes en/of geschreven regels. Zo ziet je kind elke dag wat er die dag gaat komen en geeft dit een geheugen steuntje. Je kunt pictoplaatjes vinden op www.sclera.be.
  2. Om je kind beter dingen te laten onthouden: werk met beeldende plaatjes. Gebruik  boeken  die het verhaal vertellen met tekst en plaatjes of luisterboeken.
  3. Herhaal  veel.  Dit kan in spelvorm bijvoorbeeld door memory. Dit is gelijk een geheugenspel.
  4. Werk voor oudere kinderen met een agenda. www.pictogenda.nl
  5. Geef niet teveel informatie. Bijvoorbeeld: “Ga je jas pakken”. Ipv ‘Ga je jas pakken want we gaan zo naar de winkel om boodschappen te doen.’
  6. Stel  gesloten vragen ipv open vragen. Gesloten vraag: Is het goed gegaan op school? Ipv , Wat heb je allemaal vandaag op school gedaan?
  7. Kinderen die gelijk hun verhaal kwijt willen terwijl ze even moeten wachten kun je vragen de vraag of verhaal aan hun duim te plakken. Dit helpt om de vraag te onthouden. (mindmapping).Gebruik daarbij op verschillende plaatsen in huis memoblokjes.
  8. Praat niet te snel. Neem na elke zin een korte pauze. Let ook op non-verbale reacties zoals gezichtsuitdrukking, wegkijken e.d.
  9. Stimuleer de sterke kanten van je kind.” Dit kan je heel goed, ik ben trots op je.” Denk daarbij ook aan zelf iets bakken, een eigen tuintje of plantjes om te verzorgen of een huisdier.
  10. Zorg voor een rustige kamer. Teveel spullen en een overvol bed geeft onrust in het hoofd. Help het kind met structureren en opruimen. Schaf extra opbergruimte aan, bijvoorbeeld extra kratjes of laatjes.
  11. Maak in huis een time -out hoek, waar je kind zich even lekker kan terugtrekken en dat zorgt voor het “dempen” van het teveel aan prikkels in het hoofd.  Zorg voor een doos waar het kind materialen uit kan kiezen die het op dat moment nodig heeft om te dempen.
  12. In de time- out hoek kun je een zitzak, schommel stoel ,gedempt licht, verschillende stressballetjes,pot met zuurtjes, een koptelefoon met muziek zoals “watermusic,”kinderliedjes e.d., een boek met alleen plaatjes, kleurplaten, knuffels of andere zachte materialen neerleggen. 
  13. Laat kinderen met woordvindingsproblemen met andere kinderen spelen zonder dat er veel praatwerk nodig is.. Touwtjespringen, dansen, kleien, kleuren. Teveel gepraat onder elkaar wekt frustratie omdat je kind het niet meer kan volgen en er erg moe van wordt.
  14. Een zuurbal of stukje van een zure mat na een intensieve activiteit of gebeurtenis bijv  een verjaardag, kan helpen om de concentratie weer op peil te brengen. Zuur van een zuurbal, zure augurk zorgt voor organisatie, zeker als dit gecombineerd wordt met zuigen of kauwen. Ook kauwen op kauwgom of  een rauwe wortel, zuur sap drinken door een rietje kunnen goed werken 
  15. Om alle indrukken van de dag te verwerken kun je je kind onder de douche zetten. Laat je kind letterlijk met zijn handen alle indrukken van de dag door het putje laten spoelen.
  16. Indrukken verwerken kan ook door je kind in bed af te strijken. Met je handen ga je over de kleding heen van hoofd, schouders, armen, buik, benen naar tenen. Zo strijk je alle indrukken van de dag af en kun je zeggen tegen je kind dat er morgen weer een nieuwe dag start. (ik strijk mijn kind altijd drie keer af).
  17. Als je kind leest, zet dan een wekker. 5 minuten lezen kun je afwisselen met 5 minuten overrollen van een bal. Zo kan je kind zich beter concentreren en blijft het lezen een succeservaring.
  18. Als je kind slecht slaapt en .alle indrukken in de nacht lijkt te verwerken, kun je een verzwaringsdeken gebruiken. Verzwaren geeft het gevoel dat je niet zweeft maar geaard bent. 
  19. Beperk de keuzemogelijkheden. Als we klaar zijn met eten mag je tv kijken of computeren. Dit geeft structuur en zo kan je kind alles beter overzien. 
  20. Als je je kind laat kleuren geef  haar dan mandala tekeningen. Je kind kan hier rustig van worden omdat in de tekening alles gelijke kanten heeft. www.mandalakleurplaten.nl
  21. Ik plan een weekend nooit helemaal vol. Om rust te bieden voor het gezin en voor het kind met NAH is het of zaterdag of zondag een activiteit ondernemen. Het is belangrijk dat een kind de batterij goed kan opladen.

 

Ga naar boven